četvrtak, 19. veljače 2015.

Kako do prve ultre


Nikad nisam dosledno pratila niti jedan program treninga. Za svoj prvi polumaraton sam se spremala sama i uz povremene konsultacije sa iskusnijim trkačima, trčala sam, vozila biciklo, igrala tenis. Za pripreme za prvi maraton mi je prijateljica poslala program koji sam svega jednom otvorila. Znam da uvijek predlažu 4-5 trkačkih treninga sedmično a ja bih uvijek jedva nalazila vremena za 3. Trčala bih treninge srednje dužine i duge jer volim taj meditativni „long distance running mood“ a i bili su dobar pokazatelj da bih trku mogla završiti u solidnom vremenu i bez bolnih posljedica. Međutim, za svoju prvu ultru koju ću trčati 18.04. u Istri, po prvi put pratim program treninga i na moje veliko iznenađenje, po prvi put sedmično trčim 5 puta!

U slobodno vrijeme idem na posao


Tekst iz podnaslova ne znači da imam privilegiju da po želji odem na posao kad mi se prohtije. Naprotiv, radno vrijeme mi je fiksno, od 09.00 do 17.00 i imam pravo na pauzu od 30 minuta. Tolerisaće mi ako produžim pauzu na 40 minuta maksimalno, a svaki naredni minut odbiti od narađenih sati ili godišnjeg odmora. Strogo, ali fer i pošteno. To da u slobodno vrijeme idem na posao vam govori da je moje svo preostalo vrijeme toliko organizovano da je zapravo odlazak u kancelariju i uz sve obaveze koje me tamo čekaju pravo rasterećenje jer kad nisam tamo, onda ili trčim na stazi, ili trčim u nabavku ili organizujem trku. Jedino za momcima ne trčim, to bi zaista bilo previše! Zašto vam ovo govorim? Samo iz razloga što želim po ko zna koji put da vam poručim da nema opravdanja i da uz dobru organizaciju, mnogo multitaskinga, možete stići i posao i trčanje i što šta još što vas čini srećnim!

65 je relativno


Za sve vas, a znam da vas ima mnogo koji se spremate za 65-icu u Istri, adaptirala sam program treninga za ultricu jer kako drugačije da  nazovem ovu našu u odnosu na druge dvije od 110 i 173 km koje se istog dana trče kroz Istru. Zavisi kako gledate na taj odnos ali ako po prvi put izlazite na trku od 60ak km, on može biti zaista motivirajući u slučaju da razmišljate na sljedeći način: „Pa dobro, ako će ovi drugi istrčati dva ili skoro tri puta više od mene, šta je onda 65?! Izguraću ih makar četveronoške“. (Ne doslovno, molim vas. Vidjeli smo primjer Hyvon Ngetich, nemojte to kao rekreativac sebi raditi!) Međutim, koliko god da ste svjesni da je uspjeh završiti trku od 65 km sa usponom od preko 2000 m, ipak kada trčite na događaju na kojem je to najkraća staza, sve se za nijansu relativizuje. Još ako neko dobronamjerno prokomentariše: „Aaaa, ti trčiš ovu najkraću“, zaista obeshrabruje. Možda bi bolja motivacija bilo izabrati trku na kojoj 65km iznosi najduža staza a to onda ne bi bilo to jer mjesto događaja ne bi bila Istra.

65 je dostižno


Program treninga za učešće na Istri je zapravo preuzet od Nancy Shura i sačinjen je za pripreme trkačkog kluba Ultra Ladies za nastupe na trkama od 50 milja. Kreiran je za iskusne trkače ali nije nužno da ste prethodno morali istrčati npr. maraton da biste ga pratili. Istina, jeste lakše ali uz jaku volju i disciplinu, možete ga pratiti i ako ste do sada istrčali svega nekoliko polumaratona uz napomenu da se tada posebno trebate čuvati povreda. Moja draga prijateljica Nermina Grierson je upravo primjer kako se od polumaratonke postaje ultrašica. Istinu govoreći, ona je i kontaktirala Nancy i zatražila njenu pomoć tako da nije bilo Nermine ja bih vjerovatno i ovog puta trčala intuitivno i bez nekog konkretnog programa. (U orginalnom programu jedinica mjere je milja. Preračunati su iznosi u kilometrima i prikazani u tabeli.)

I ovaj program kao i većina drugih sadrži cikluse od dvije sedmice intenzivnih i jedne sedmice laganih treninga kako bi se tijelo odmorilo i spriječile povrede do kojih može doći kada se trkač naglo optereti velikom kilometražom. Zahvaljujući ovakvim ciklusima, tijelo ima sedam dana da se odmori od teških treninga kako bi naredne dvije tokom novih intenzivnih treninga dostiglo optimalne performanse. Iz ovog slijedi da je odmor ključan za uspjeh zbog čega Nancy preporučuje dva dana odmora sedmično, tačnije, ponedeljak i petak su dani bez trčanja.

Tokom svih 20 sedmica, vikendom se trče dva sukcesivna duga treninga, tačnije jedan dugi i jedan nazovimo ga „poludugi“. Osim toga, vremenom treninzi srijedom prerastaju u još jedan trening dužine zbog čega se kumulativno i povećava ukupna sedmična kilometraža. Kao i svaki drugi program, možete ga malo korigovati i prilagođavati sebi osim kada su u pitanju dugi treninzi tokom vikenda jer njih ništa ne može zamijeniti. Takođe, idealno je ako se vikendom trči u uslovima sličnim onima na stazi zvanične trke za koju se pripremate tako da treba birati sličnu podlogu i staze sa usponom.

Treba se čuvati pretreniranosti i strogo poštovati sedmice odmora. Postepeno ćete ući u fazu kada ćete moći prepoznati napredak po pitanju snage, izdržljivosti i brzine oporavka. U slučaju povrede, zamora, prehlade ili bolesti držite se zlatnog pravila i odmorite se jer je bolje rizikovati i preskočiti par dana treninga nego na trku stići izmoren, bolestan ili s nesaniranom povredom.

Kao dobar trening poslužiće učešće na trkama koje vam daju priliku da testirate izdržljivost a ne brzinu jer je tokom pripreme za 50 milja, važnije provesti više vremena na nogama nego što brže istrčati kraću trku. Tokom posljednjih sedmica priprema svakako izbjegavati trke i treninge preko 48 km prije svega kako biste se zaštitili od povreda, kvalitetno odmorili i spremni stigli na start. Volim taj osjećaj kada se tokom sedmica taperinga doslovno uželim trčanja i jedva čekam da trka krene.

Kako izgleda 65-ica kroz Istru




Start trke je u Buzetu, 18.04.2015. godine u podne, a cilj u Umagu. Tačna dužina staze je 63,74km sa kumulativnim usponom od 2255 m. Dužinom staze vas čekaju ukupno 4 okrepne stanice a ukoliko stignete do cilja i 1 ITRA bod. Postoje različite strategije pomoću kojih ćete trku završite uspješno. Možete kombinovati hodanje i trčanje u omjeru koji vam odgovara sve dok ste u vremenskom limitu od 16 sati. Par savjeta vam je dao Alen Paliska, direktor trke, kako biste se rasteretili eventualnih dilema.

SK: Koje modele patika predlažeš za stazu kroz Istru?
Alen Paliska: 65-ica je dosta "mekana" pa se mogu koristiti i Salomon Speedcross što nikako ne bih preporučio na 100 milja i 110 km. Ja bih osobno trčao u Brooks Cascadia ili Salomon Speedcrossu.

SK: Da li su za 65-icu potrebni štapovi?
Alen Paliska: Mislim da za 65-icu nisu potrebni, samo će im smetati. Ima nekoliko uspona ali ništa spektakularno

SK: Imaš neki savjet za one koji će prvi put trčati od Buzeta do Umaga?
Alen Paliska: Ne zaletati se na startu, uspone odraditi polako i dati gas na nizbrdicama. I psihički se pripremiti na zadnjih 14 km ravnice.   

Almost feeling guilty for being treated so well


Da volim Istru, to stalno ponavljam. Ali da i Istra izgleda voli mene, to prvi put izjavljujem. Kada sam u januaru provjeravala svoju registraciju za „100 milja Istre“ kako bih startninu na vrijeme platila po prihvatljivijoj cijeni, vidjela sam uz svoje ime √, kvakicu koja je pokazivala da je moja startnina plaćena. Pomislih da je neki greškić u pitanju, a onda se kroz par dana javio Paliska i obradovao me sljedećim riječima: „Već neko vrijeme ti trebam prenijeti informaciju, uvijek zaboravim. Uglavnom, startnina za 100 milja ti je na naš račun. To ti je malo zakašnjeli božićni poklon“. 


Hvala Alenu i cijeloj ekipi! Želim im puno sreće u organizaciji trećeg izdanja 100 milja Istre! 


utorak, 3. veljače 2015.

Sanja is all in




Žensko sam koje stvara prilike, novac zarađujem sama i ne sjećam se da mi je išta u životu palo s neba, osim možda koji put ptičije govance. Al` i to kažu da je sreća. A onda se pojavio ON, ogroman, popularan i darežljiv. Uvijek u svemu prvi, uvijek u centru pažnje. Nije baš da sam se ložila na takve tipove ali ovome nisam mogla odoliti pogotovo što ludo voli sve što radim: moje treninge prosto obožava i na svakom je sa mnom, želi da uživam u svakom pokretu. Uskoro će pola godine kako smo skupa i vrijeme kao i kilometri s njim prosto leti. Šta više jedna trkačica može poželiti! 


Taman pomislite da sam vam otvorila dušu i da sam pronašla, iz perspektive trkačice, savršenog dečka a onda vam kažem da ja zapravo pišem o adidasu. Nije baš moralo ovoliko godina proći da otkrijem šta znači u životu imati sponzora. Ali, kao što rekoh, mene u životu nije ništa olako zapalo pa je valjda tako i u ovom slučaju jer je moj trud na stazi i za tastaturom, ljubav prema trčanju i pisanju neko primjetio i odlučio nagraditi. Posredstvom divnih ljudi iz bh trgovačkog brenda Sport Life dogovorena je prošle godine saradnja između mene i adidasa




Sponzoruša 

Sponzor je izraz koji nije bio baš popularan u vrijeme mog odrastanja u Beogradu. Imati sponzora devedesetih uglavnom je značilo biti frajlica kojoj je sve u životu bilo da se nacifra za svog dečka koji je mogao imati od 19 do 99 godina (uglavnom bliže ovoj drugom drugom dvocifrenom broju), i koji se ponašao kao da dotičnu posjeduje kako kakav ukras. Ipak, mnogo je ljepše značenje koje sponzorstvo ima kroz sport. Ah moje sreće kad je stigao potvrdan odgovor! Iz prve sam se raji pohvalila: „Da, da.. Ana Ivanović i ja“. 


Navučena na crte 

Nisam šopingholičarka, ne zalijećem se lako i ne kupujem nepotrebne stvari. Trudim se ne biti konzument opsjednut stvarima. Trošim s razlogom. Ali i uz svu disciplinu, uvijek ostajemo slabi na neke stvari, a to je u mom slučaju sportska oprema. Ko bi odolio tim šorcićima, topićima, helančicama! O patikama da ne govorim, pogotovo sad kad po preporuci roka trajanja od 600-ak pretrčanih kilometara, jedan par patika nosim 2 mjeseca. Od svega testiranog što je stiglo u izdašnom paketu omiljenog brenda s prepoznatljive 3 crte izdvojila bih 3 proizvoda koji su obilježili moje jesenje i zimske treninge i koje svakako toplo preporučujem kao pametnu investiciju. 


Boost Glide

Prelazak na Boost Glide desio se u periodu priprema za moj prvi maraton. Mogu samo reći da je u pitanju patika savršeno modelovana za moje stopalo i način trčanja. S njom sam se oslobodila žuljeva i podliva, a sačuvala sve noktiće na svom mjestu. I to s pedikirom. Izračunala sam da sam tokom priprema za prvi maraton koji sam trčala u Ljubljani istrčala udaljenost između Sarajeva i Ljubljane tako da je za mene medalja zaslužena zapravo mnogo prije samog starta. Ostalo je bilo još samo zadnjih 42 istrčati a šta je to u poređenju s 600-ak predhodno pređenih. Nakon istrčanog maratona, sutra ujutro sam obula štikle (malo što su mi se nosile, a više jer nisam baš mogla na čelu napisati „da, juče sam istrčala maraton i nije mi ništa“!) i otišla na posao bez ikakvih problema. Zamalo i da medalju okačim oko vrata!


Štrčeće helanke

„Hej, ti što trčiš i štrčiš u tim helankama“, dobacio mi je jedan trkač prije samog finiša u Ljubljani. Taman da mi izmami osmjeh i dâ krila pred ciljnu kapiju. Razmjenismo par riječi. Kaže, trčali smo u Istri skupa na vinskoj trci, pamti moj kostim Grkinje, ali kaže super su mu i ove helanke. A poslije njega, stiglo je još more sličnih komentara. Dakle, ukoliko želite da budete primjećeni, odnosno primjećene, ovaj model će zaista učiniti da štrčite gdje god da se pojavite, bilo da trčite ili se samo šepurite u njima.


Techfit Compression Clima Cool Shirt


Na muškom odjeljenju adidasovog butika u Sarajevo City Centru nađoh savršenu majicu za zimu. Techfit je kompresiona majica dugih rukava koja je bila idealno rješenje za zimske treninge. Kada nije mnogo hladno (od 2 do 6 C), u njoj je ugodno trenirati uz podmajicu dugih rukava tako da izbjegnete pretrpavanje i više slojeva koji često znaju da smetaju. Na nižim temperaturama, dovoljna je još lagana jakna za trčanje preko nje, rukavice i kapa. Trenutno, isti model majice u bijeloj boji je na sniženju i košta 63,20 konvertibilnih maraka (30EUR).


Za kraj, samo par potrošačkih savjeta: 


1. Kupujte pametno, skupa oprema nije možda uvijek najpametniji izbor za vas. Trkačima početnicima ne znači mnogo najskuplji i najnoviji model patika omiljenog brenda. 

2. Pratite sniženja i popuste! Jeste da je tada izbor modela i veličina slabiji ali uštedu koju ćete ostvariti kupovinom na popustu iskoristite za neke druge stvari, npr. kupovinu neke knjige.

3. Čitajte recenzije prije nego što se odlučite za nove proizvode. Prije kupovine se uvijek dobro informišem o proizvodu koji je nov na tržištu ili je meni nepoznat. Mnogo puta bih pogriješila da nisam predhodno obratila pažnju na komentare drugih korisnika.

 

 


 


Hvala studiju Prime Gym Dobrinja i Lani Grgić!
Photo by Anja Tešanović